وعجب العجاب ان يكون هذا التوقف هو الثالث من نوعه هذا الموسم بالرغم من اننالم نصل بعد الى ثلث المشوار .
وكان التوقف الاول بعد انطلاق الاسبوع الاول من المسابقة ولمدة 10 ايام (صدق ويجب ان تصدق )" نعم بعد اول اسبوع "فقط من عمر المسابقة وكان بسبب ماتش ودى للمنتخب مع الكونغو.
وكأننا نعشق التوقفات وكأن لجنة المسابقات المصرية بدأت الدورى المصرى مبكرافى الاسبوع الاول من اغسطس كى يتم ايقافه بعد ذلك .

"طب وليه منبدأش الدورى كله بعد التوقف وتستغل فرق الدورى الممتاز الفترة دى فى اكمال برنامجهاالاعدادى "..............سؤال محير فعلا ؟

ثم حل علينا التوقف الثانى ما بين الاسبوع الرابع والخامس وهذه المرة استمر التوقف لمدة 15 يوم متواصلة وكان غرض التوقف هو الاستعداد القوى والمتميز لمباراتنا المصيرية مع منتخب سيراليون "اه والله سيراليون "فى تصفيات افريقيا.( سبب وجيه برضه )

بس ياترى لو كان الماتش مع فريق قوى زى نيجيريا ولا غانا ولااى حد من القوى العظمى فى افريقيا دى كنا عملنا ايه (بيتهيألى كان ممكن نعلن التعبئة العامة ونوقف النشاط الكروى فى مصر اذا كان وقفنا الدورى 15 يوم لسيراليون )

والغريب ان منتخبنا برغم كل ذلك فشل فى الفوز على هذا الفريق بل ونجونامن هزيمة محققة.

هل ياترى السبب اننا كنا المفروض نوقف الدورى اكتر من كده (دى مش تريقة على فكرة ).

اتحاد الكرة المصرى اقتنع بهذا السبب وبشدة وكانت النتيجة انه قرر انه يوقف الدورى لمدة 23 يوم المرة دى عشان نستعد للنيجر وكى نؤكد اننا تعلمنا الدرس جيدا وسنصلح ما افسدناه فى مباراة سيراليون .

وبالفعل استطاع منتخبنا الوطنى بهذا القرار الرائع النجاة من فضيحة امام النيجر وخسرنا بهدف واحد فقط .

الغريب فعلا ان كل بلدان العالم تمر بنفس ظروفنا ولديها ارتباطات واجندة دولية ومع ذلك لم نسمع عن حدوث مثل هذه التوقفات فى الدول المتقدمة كرويا او حتى المتأخرة.

لأوالاغرب من هذا انى اكاد اجزم ان سيراليون والنيجر لم يوقفوا مسابقاتهم المحلية فى اطار استعداداتهم لملاقاة بطل افريقيا .

وعلاوة على كل ذلك , اننا فى كل توقف للدورى بقوم المدير الفنى لمنتخب مصر بعمل معسكر اعداد قوى وعظيم ويضم فيه حوالى 30 لاعب ثم نلعب مباراة ودية مع فريق اى كلام ونكسبه بفارق كويس ونجرب كل العناصر ثم نعلن بعد ذلك عن استفادة منتخبنا الوطنى من التجربة ,وتجديد دماء الفريق والوجوه الجديدة وبعد كل ده فى النهاية بيبقى معروف مين اللى هيتم استبعاده من المعسكرفى المباريات الرسمية ومين اللى منضم كمالة عدد ومين التشكيل الاساسى لمنتخب مصر , واللى مش مصدقنى يراجع تشكيل مصر من 2006 لحد دلوقتى .وهيتأكد ان اى تغيير فى التشكيل بيكون لسبب واحد بس هو اصابة اى عنصر من التشكيل الاساسى .

طب ليه وقف الحال ده يا ربى .؟؟؟

من هو المستفيد من مثل تلك التوقفات ؟؟ "بغض النظر عن مصاريف المعسكرات وفنادق الاقامة والمعدات الرياضية وخلافه وما يحدث من اهدار للمال العام بما ان نصف هذه الاموال لا يذهب الى مصارفها الحقيقية " 
هل ممكن يكون الكابتن حسن شحاته وجهازه بيعملوا المعسكرات دى عشات خاطر يحللوا رواتبهم الشهرية اللى وصلت لمئات الالوف من الجنيهات .

ارجع واقول اننا بلد تعشق التوقفات ولاقل سبب ممكن , تخيلوا ان الكابتن الجوهرى سبق وان اوقف الدورى نهائيا فى السنة اللى صعدنافيها لكأس العالم.

سبحان الله !! طب فين اللعيبة اللى هتلعب ....؟!؟!؟!؟

كأن بالظبط كده الرئيس الراحل محمد انور السادات اثناء اعداده لحرب اكتوبر يصدرقرار باغلاق كل الكليات العسكرية .

طب مين اللى هيحارب .!!!!!

ودائما ما تظهر الشماعات المحفوظة اننا نقف ضد مصلحة المنتخب والاتهامات تتوالى بقلة الانتماءللبلد والوطنية والشعارات المعدة سابقا لمثل هذه الظروف.

ونعود معا للمحور الرئيسى والعنصر الاهم فى المنظومة الكروية الاوهو اللاعبين انفسهم .
لو راجعنا خلال التوقفات السابقة سنجد ان مستويات فرق الدورى الممتاز فى تذبذب واضح ومستمر لدرجة اننا اصبحنانعرف الفريق المهزوم بعد اول عودة من التوقف من نتائجه الجيدة قبل التوقف.

فريق زى وادى دجلة اكتسح المقاولون فى اول اسبوع وهلل له كل النقاد والمحللين ثم توقف الدورى ولما عادت المسابقة توالت هزائمه بالاربعه والسته ولم تتوقف الا مع اقرب توقف للمسابقة وعاد بعدها وحقق انتصارين فى اخرلقاءين .

الاسماعيلى احد اقطاب الكرة المصرية وصل رصيده من النقاط بعد اول 3 اسابيع الى 9 من 9 ولكن بعد التوقف وعوده الدورى حصل على نقطة من اخر 3 اسابيع .

فريق زى انبى وبعد ان هزم الزمالك وقدم اجمل العروض ثم واصل تفوقه وفاز على المقاولون الا انه بعد التوقف عاد وانهزم من المقاصة والشرطة .

وهكذا الامثلة لاغلب فرق الدورى المصرى !!!!!!!

هل مثل هذه المسابقة قادرة على افراز منتخب قوى .؟؟

هل مثل هذه المسابقة العرجاء قادرة على افراز فرقا قادرة على مواصة المشوار فى بطولات الاندية الافريقية.؟؟
ونستغرب اننا لم نسطع ان نفز ببطولة الكونفدرالية وان اخفاقاتنا تتوالى فى هذه البطولة والتى يشارك فيها فرق الوسط فى جدول الدورى كانبى وحرس الحدود والاسماعيلى وبتروجيت والاتحاد.
كل هذه الفرق هى اكثر الفرق تضررا من تلك المسابقة الضعيفة .

لان فريقا مثل النادى الاهلى يستطيع المنافسة الى الامتار الاخيرة من تلك البطولات لانه فى النهاية يضم بين عناصره اكثر من 60 % من القوام الرئيسى للمنتخب (واللى بيتعمل التوقف عشان خاطر عيونه ) .
اعتقد ان التفكير فى وجود مسابقة مصرية منتظمة اصبح ضربا من الخيال واصبح اقصى امانينا ان نشاهد 4 او 5 اسابيع متوالية .

سؤال اخير فى نهاية المقال :-
توقع معنا سبب التوقف القادم فى الدورى المصرى ؟

1-هل لان المسئولين عن الكورة فى مصر مشغولين بالانتخابات الرئاسية التى تجرى حاليا فى سنغافورة .
2- بسبب اغلاق محل عم عبده بائع الكرات اللى جنب الجبلاية وفى ازمة فى الكرات اللى هيلعبوا بيها .
3- ولا بسبب امتحان quiz باثولوجى لسنه تالته كلية طب عين شمس .

لو عرفت الاجابة خليها فى سرك عشان ميقولوش عليك ضد مصلحة مصر